Zápis z diskusního fóra "Znovuzprůjezdnění Nádražní a Bayerovy ulice?"
Zápis veřejné diskuse z 14.11.2005, 17.30
Moderátorka: Marcela Slížková
Zápis: Hana Bajerová, zpracování zápisu: Petr Šmíd, Martin Nawrath (Nadace Partnerství)
Panelisté:
1.ing Simona Vojkůvková (MÚ Rožnov p.R., vedoucí Odboru správy majetku)
2. RNDr.Václav Mikušek (starosta města)
3. Petr Baroš
4. Mgr.Martin Nawrath (Nadace Partnerství)
5. Mgr.Karel Gardaš
V úvodu každý z panelistů přednesl krátký příspěvek, týkající se problematiky znovuzprůjezdnění Nádražní a Bayerovy ulice.
Ing.Vojkůvková účastníky seznámila s vývojem a současnou podobou Územního plánu (schválen 17.9.2002).
RNDr.Mikušek upozornil na dostatečný počet parkovacích míst ve vzdálenosti do 200m od náměstí.
Pan Baroš vyslovil názor, že obchvat vyřešil problém tranzitní dopravy, dopravní obslužnost náměstí ale zůstala nedořešena.
Mgr. Nawrath konstatoval, že zkušenosti z jiných měst potvrzují, že včasné zapojení veřejnosti do řešení otázek plánování rozvoje obce snižuje riziko budoucích konfliktů a dodatečných nákladů.
Mgr.Gardaš vysvětlil, že právě váznoucí komunikace s veřejností k problematice znovuzprůjezdnění tří ulic v centru města vedla k svolání dnešní veřejné diskuse.
V závěru úvodní části ing.Šmíd (Nadace Partnerství) krátce seznámil přítomné s vývojem pohledu na funkce veřejných prostor a s trendem postupně vytlačovat automobilovou dopravu z center měst.
Poté dostali účastníci prostor k dotazům a k vyjádření svých názorů na problematiku automobilové dopravy v centru Rožnova p.R. Ukázalo se, že zhruba polovina účastníků diskuse si přeje zachování současného stavu (tj. ,zaslepení" Nádražní a Bayerovy ulice), druhá polovina se přiklání k nějaké formě zprůjezdnění obou ulic. Z diskuse vyplynuly tyto zásadní argumenty pro jednotlivé varianty:
Zachování neprůjezdnosti Nádražní a Bayerovy ulice
- Současné řešení již je kompromisem: náměstí i zmíněné ulice jsou automobilem dostupné a není důvod zprůjezdněním ulic motivovat další řidiče k vjezdu do centra.
- Změna dopravního režimu by znamenala další zbytečnou investici.
- Kamenné obchody v centru nemohou supermarketům konkurovat cenami a pohodlným přístupem pro automobilisty, ale příjemným prostředím a vztahem k zákazníkovi a zajímavým sortimentem zboží.
- Díky nižší intenzitě provozu lze nyní snadněji zaparkovat na náměstí.
- Čím více automobilů se vyskytuje v ulicích, tím méně chodců se v těchto ulicích pohybuje.
- Dnes je intenzita automobilového provozu na náměstí cca 250/hod mimo špičku a cca 500/hod během špičky. Kdyby se zprůjezdnila Nádražní ulice, intenzita provozu na náměstí by nepochybně podstatně vzrostla.
- V centru města je třeba podporovat cyklistickou dopravu namísto automobilové.
- Deklarovaný pokles tržeb obchodníků v centru je způsoben více vlivy: otevření supermarketů na okraji města, snížení počtu návštěvníků města, pokles kupní síly obyvatel, změna dopravního režimu v centru města.
- Náměstí je pěšky snadno dostupné z parkoviš? v okolí obchvatu.
- Zprůjezdnění Nádražní ulice by přitáhlo další dopravu do centra, zatížení exhalacemi by se zvýšilo.
- Zkušenosti z jiných měst ukazují, že po uzavření center měst pro automobilovou dopravu dochází k jejich oživení.
Obnovení průjezdnosti Nádražní a Bayerovy ulice
- V případě jednosměrného zprůjezdnění by Nádražní ulice byla lépe dostupná pro údržbu a dopravní obsluhu.
- Pěší zóna není ideálním stavem - je třeba zajistit dostatečnou dopravní obslužnost.
- Parkoviště na konci Bayerovy ulice není dostatečně využíváno.
- Automobily směřující do Nádražní ulice musí nyní dvakrát projet náměstím.
- Lidé nenakupují tam, kam nedojedou autem.
- Zprůjezdnění Nádražní ulice a přebudování křižovatky Obchvat-Videčská na okružní křižovatku by usnadnilo technickou obslužnost centra (odklízení sněhu, čištění ulic, hasiči...)
- Otáčení aut na točně v Nádražní ulici a jejich okamžité zpětné průjezdy zhoršují bezpečnost chodců.
- Značka "slepá ulice" na vjezdu do Nádražní ulice odrazuje motorizované zákazníky a poškozuje obchodníky.
- Zprůjezdnění Nádražní ulice by bylo řešením šetrnějším k životnímu prostředí.
- Je nepravděpodobné, že by zprůjezdněné Nádražní a Bayerova ulice byly využívány pro tranzitní dopravu.
- Zprůjezdněním by se zlepšila dopravní obslužnost mateřské školky Na Zahradách.
- V zájmu podpory turistického ruchu je maximálně zjednodušit dopravní režim v centru města - dopravní značení je nyní problematické a nepřehledné.
- Rožnov není významným obchodním centrem a zřízení pěší zóny zde není žádoucí.
Obě skupiny diskutujících se shodli na těchto stanoviscích
Dopravní situaci v centru je třeba řešit jako ucelený systém a ne odděleně po jednotlivých ulicích.
Křižovatky u kostela a u Kamenného mostu jsou nebezpečné pro vozidla i pro chodce.
V zájmu bezpečnosti chodců je třeba v součinnosti s městskou policií důrazněji postupovat proti řidičům parkujícím v Nádražní ulici.
Současný stav: Nádražní a Bayerova ul. jsou neprůjezdné |
|
Nádražní a Bayerova ulice jsou průjezdné |
|
Objektivní klady |
Objektivní zápory |
Objektivní klady |
Objektivní zápory |
Nižší intenzita provozu v centru |
Komplikovanější podmínky pro dopravní obsluhu |
Snazší přístup pro dopravní obsluhu |
Zvýšení intenzity provozu v centru |
Nižší dodatečné investiční náklady |
|
Vyšší atraktivita pro návštěvníky, kteří preferují popř. jsou odkázáni na přepravu automobilem |
Vyšší dodatečné investiční náklady |
Vyšší atraktivita pro návštěvníky, preferující kvalitní prostředí na úkor vlastního pohodlí |
|
|
|
Současný stav: Nádražní a Bayerova ul. jsou neprůjezdné |
|
Nádražní a Bayerova ulice jsou průjezdné |
|
Subjektivní klady |
Subjektivní zápory |
Subjektivní klady |
Subjektivní zápory |
Zlepšení životního prostředí |
|
Zlepšení životního prostředí |
|
Oživení centra města |
|
Zastavení poklesu tržeb obchodníků v centru města |
|
|
|
Zvýšení bezpečnosti provozu v Nádražní ulici |
|
Související články
Jak si představujeme zdravé centrum (10.11.05)Nadace Partnerství kromě veřejného zápisu vypracovala jako nezávislý subjekt pro město Rožnov doporučení ve věci řešení konceptu změny územního plánu zóny "Jihozápadní obchvat". Doporučení se týkají jednak dalšího postupu projednání konceptu s veřejností a dále samotného rešení dopravní situace.
Petice dělí Rožnov na dva tábory lidí (08.11.05)Článek dvou zastupitelů za SNKZR - Vojty Bajera a Petra Kopeckého - o řešení dopravní situace v centru Rožnova.
Článek z Našeho Valašska k sobotnímu happeningu na podporu petice proti zprůjezdnění Nádražní a Bayerovy ulice.
Komentáře (0)