Doprava ve městě

Nadměrný automobilismus, tj. takový, který obyvatele města obtěžuje, je jim nepříjemný a přímo ohrožuje jejich zdraví a životy, je sociálně patologickým jevem. Automobilismus je největším zdrojem hluku, prachu a toxických látek v ovzduší města. Katalyzátory jsou dobrá věc, avšak jimi je nyní vybavena sotva jedna třetina našich automobilů a navíc žádný katalyzátor není stoprocentní, zejména v městském provozu jsou málo účinné.

Proto vyspělé země a města s osvícenými radnicemi přijímají opatření k omezení automobilové dopravy ve městech. Londýn zavedl vysoké mýtné za vjezd do centra města - výsledkem je výrazné omezení provozu. Francie přijala zákon, který zakazuje vjezd tzv. městských džípů do center měst ze dvou důvodů: vysoká spotřeba pohonných hmot těchto vozidel a velká nebezpečnost pro chodce při případných střetech. Mnohá města ve svých centrech s rozhodností uplatňují pěší zóny bez stovek vyjímek pro vozidla. K zásobování pěších zón zavádějí přísný organizační řád a nepodléhají přitom tlaku podnikatelské části obyvatelstva.

Centra měst, zejména náměstí, odjakživa sloužila k setkávání lidí, k posezení, k besedám, k pořádání slavností. Intenzivní automobilový provoz toto vše znepříjemňuje nebo přímo znemožňuje.

Na území města, zvláště pak v jeho centru, musí mít přednost chodci a cyklisté před automobily. Podpoříme tím zdravý pohyb občanů, zlepšíme životní prostředí města a přispějeme k udržitelnosti života.

RNDr. Ivan Lukáš, Zdravý Rožnov

Poslední aktualizace: 03.04.2005